Március 6-án tartotta a Kalocsa-Paks Duna-hídért Egyesület közgyűlését a Városháza dísztermében, ahol az egyesület 2017. évi pénzügyi beszámolójának elfogadása után a NIF Zrt. és a KALOCSA-HÍD KONZORCIUM meghívott munkatársai tájékoztatták a tagokat az Kalocsa-Paks Új Duna-híd projekt állásáról.
Dr. Bálint József, az egyesület elnökeként beszámolójában elmondta, a harmadszorra kiírt közbeszerzési eljárás sikeres tervezői szerződéskötéssel zárult az előző év októberében. 2017. október 18-án Kalocsán találkozott a NIF, a tervezők és Süli János, az atomerőmű két új blokkjának megvalósításáért felelős tárca nélküli miniszter, ahol az érdekelt felek tájékoztatást kaptak a híd leendő helyéről és annak választott szerkezeti megoldásáról is.
A közgyűlésen Bodó Imre, a NIF Zrt. irodavezetője, Árkai György, a CÉH Zrt. képviselője, Veres Dóra, a környezetvédelmi hatásvizsgálatot végző csoport tagja és Dugovics Pál, az UTIBER Kft. munkatársa ismertették az új útszakasz és híd tervezési munkáinak jelenlegi állását.
A Kalocsa-Paks térségében tervezett új Duna-híd és kapcsolódó közlekedési infrastruktúra fejlesztés-előkészítés és építés nevet viselő projekt keretében valósulhat meg az 512-es számú főút és az M6 autópálya közötti szakasz összekötése a Duna-folyó feletti átvezetéssel. Az új útszakasz 2×1 sávos lesz 90 km/h tervezési sebességgel. Az útépítés keretében 4 új körforgalmi csomópont kialakítása és 1 meglévő felújítása is szerepel a műszaki tervben.
Az új Duna-híd 200-250 méterre, a Glencoretól délre keresztezi majd a Dunát. A híd tervezését illetően elmondható, hogy a munkafolyamatot alapvetően befolyásolják a Duna ezen szakaszán jellemző hajózási viszonyok. A főmeder szélessége alapján 180 méter széles hajózóút biztosítása szükséges a híd alatt. E mellett fontos a vízvédelmi kezelőút átvezetésének biztosítása a híd alatt valamint kétoldali, biztonsági korláttal ellátott kerékpárút átvezetés is. Míg az EXTRADOSED típusú, 1133 méter összhosszúságú híd kétoldali ártéri hídrészei a jelenlegi tervek alapján acél keresztmetszettel készülnek, addig a mederhíd úgynevezett hybrid szerkezetű, beton és acél keverék lesz a súlycsökkentést és a gyors hídépítést szolgálva.
Az előzetesen elvégzett környezeti hatásvizsgálat alapján jelen állás szerint szükség lesz zajvédelmi intézkedésekre is. Mivel a Duna és árterének érintett területe a Natura 2000 természetvédelmi terület része, a tervezői munka fontos részét képezi az élővilág védelmi felmérésekkel indult hatásvizsgálat elkészítése a védett- és a vadászható fajok előfordulása tekintetében. A klímakockázati értékelésen és előzetes régészeti kutatás elvégzésén túl Natura 2000 hatásbecslésre is sor került a területet vonatkozásában. A híd tervezői a Natura 2000 –es terület minimális zavarása mellett tervezik az új Duna-híd építését, mely jelen állás szerint a 2019. harmadik negyedévére befejezendő tervezési és engedélyezési folyamat után 2021. év végére készülhet el.