VALENTIN-NAPI KÉPVISELŐ-TESTÜLETI ÜLÉS

Maratoni hosszúságúra nyúlt a február 14-i képviselő-testületi ülés. A délelőtt 9 órakor kezdődő, kilenc napirendi, plusz egy sürgősségi előterjesztést tartalmazó tárgyalás a délutánba is átnyúlt. Majdnem
15 óráig üléseztek a képviselők.
Napirend előtt Rákóczi Péter, a Paks II projekt kommunikációs igazgatója prezentációjában mutatta be a 2023. december óta történteket az atomerőmű fejlesztés kapcsán, tájékoztatta a képviselő-testületet a beruházás jelenlegi állásáról, majd kitért a nemrégiben történt, az országos sajtóban nagy visszhangot kapott eseményekről is. Tájékoztatójában elmondta, hogy nem omlott be a munkagödör, hanem a déli szakaszon levált egy sarok, ami a több mint 700 méter kerületű fal fél százalékát érinti. A szóban forgó falszakasz és környezete állapotát folyamatosan monitorozzák, az így nyert adatokhoz mind a hatóság, mind az atomerőmű hozzáfér.
Ezt követően sor került az első napirendi pontra, melyben az önkormányzati tulajdonú bérlakások és egyéb ingatlanok bérleti díjainak emeléséről vitatkoztak hosszan a képviselők, egymás szociális érzékenységéről is vitát nyitva. Dr. Bagó Zoltán polgármester előterjesztésében a 770 forint/négyzetméteres díj szerepelt a komfortos önköltségi elven elbírált lakások esetében, valamint új elemként plusz díjat kell április elsejétől fizetni azok után az ingatlanok után, amelyek udvarral is rendelkeznek, plusz 15% mértékben. Mint azt a polgármester elmondta, az önkormányzat saját hatáskörében nem vizsgálhatja a szociális rászorultságot, számtalan ingatlanban pedig olyan bérlők laknak, akikkel még valamelyik előző önkormányzat akár évtizedekkel ezelőtt kötött határozatlan idejű bérleti szerződést, így ma sokan vannak olyanok, akik jogtalanul, már szociálisan nem rászorultként használják a bérleményeket, míg mintegy negyven kalocsai lakos vár szociális alapon lakáshoz jutásra. Több képviselő is szociális érzéketlenséggel illette a polgármestert, aki visszautasította azt, több soron próbálta elmagyarázni, hogy például az elmúlt öt év alatt egyszer sem vizsgálták felül úgy a helyzetet, hogy a törvényi előírásnak a bérbeadások megfeleljenek. A régóta elodázott díjemelés miatt egyetlen bérlakásban sem történt állagmegóvás, karbantartás, felújítás. Jelenleg négy olyan leromlott állapotú ingatlan van, amelyeken a felújítási költség nem rentábilis, lakhatatlan, nem költözhet be bérlő. Ezeket az ingatlanokat gazdaságosabb eladnia az önkormányzatnak. Kilátásba helyezte a továbbiakban dr. Bagó Zoltán azt is, hogy ezentúl a bérleti szerződések közjegyző előtt lesznek aláírva, mert ezzel a technikával egyszerűsödnek az esetleges szankciós intézkedések.
A bérlakások díjának emeléséről Illés Krisztina képviselő tett módosító javaslatot, miután többször említette szóban a kétlépcsős emelést – ám az sem az önkormányzat rendeletével, sem a lakbérek megállapítását szabályozó 1993. évi LXXVIII. törvény előírásainak nem felelt meg első körben. Emiatt dr. Bagó Zoltán polgármester rövid tanácskozási szünetet rendelt el, hogy a Borbola és Illés képviselők megszövegezzék a módosító indítványukat, melyet végül elutasított a képviselő-testület, így az eredeti előterjesztést változatlanul fogadta el a grémium.
Második napirendi pontban következett Kalocsa Város Önkormányzatának és Intézményeinek költségvetési vitája. Az Államháztartási törvény szerint február 15-ig kell a képviselő-testület elé vitára bocsátani a pénzügyi tervezetet, majd azt március 15-ig kell elfogadnia a testületnek. Jelen esetben a költségvetés-tervezet 5 milliárd 723 forint főösszeggel és 3,2 millió forint általános céltartalékkal került a grémium elé. A testületnek mérlegelés után egy hónapja van annak az elfogadására.
Dr. Bagó Zoltán a következő felvezetővel kezdte a bevezetőjét:
„Az elmúlt három hétben olyan költségvetési tervtárgyalásokat folytattunk, melyek során minden önkormányzati cég, intézmény és keretgazda kiadásainak és bevételeinek tételes vizsgálata megtörtént. Szeretném hangsúlyozni, hogy ilyen még soha nem volt – egyetlen korábbi polgármester és városvezetés sem vette olyan komolyan az előkészítést, mint most mi tettük azt.
Ezáltal nem csak megalkottuk, de meg is tanultuk a teljes önkormányzati gazdálkodást, annak mélységében ismerjük már azt. Nagyon sok olyan kiadásra bukkantunk, amelyek eddig rendszeresek voltak, azonban azok szakmai megalapozottsága nem volt indokolt, ezeket megszüntettük, kész, vége, nincs több pazarlás a rendszerben!
Több gazdálkodónál is észrevettük, hogy a bevételei elmaradnak és alultervezettek a kiadásaihoz képest – ezeket a bevételeket most vissza fogjuk terelni a rendszerbe, nem lesznek kintlévőségek és haveri köröknek kijátszott mutyik – minden valós bevétel meg fog jelenni a főszámlánkon.
Olyan bevételeket azonban nem terveztünk, amelyek szakmailag nem megalapozottak. Nincs tehát benne 300 meg 400 millió forintos ingatlanvagyon értékesítés, ahogy arra sajnos volt példa az elmúlt években. Az elmúlt évek felelőtlen gazdálkodása után még legalább két év kelleni fog ahhoz, hogy költségvetésünk egyensúlyba kerüljön. Ezen az előkészített és reményeink szerint minél előbb beinduló piaci beruházások lendíteni fognak, de azok számait érthető módon még nem tervezhettük be az idei költségvetésbe.
Nagyon szépen köszönöm a Hivatal munkáját, nagy munka volt ezt a költségvetést így, rendhagyó módon, tételesen végig tárgyalni. Köszönöm Molnár Gábor pénzügyi osztályvezető munkáját, dr. Vincze András alpolgármester úr jogi szakmai segítségét, Kákonyi István tanácsnok úr észrevételeit, az intézményvezetők munkáját és azt, hogy önmérsékletet gyakorolva csak a reális elvárásaikat fogalmazták meg, köszönöm a cégvezetők együttműködését, hogy a céges forma ellenére már most intézményi részletezettséggel tárgyalhattuk az üzleti terveiket, köszönöm tanácsadó úr szakmai koordinációját és észrevételeit, minden keretgazda munkáját és a türelmet! Nagyon sok ember, nagyon sok túlórája kellett ahhoz, hogy ez a költségvetés így, ebben a formájában létrejöhetett – nagyon hálás vagyok, köszönöm.”
A továbbiakban részletesen ismertette az önkormányzat és intézményei jelenlegi állapotát, kiemelte, sok bérfeszültség van az önkormányzat rendszerében, de a legalacsonyabb átlagbérrel a Vagyonhasznosítónál dolgoznak a munkatársak, éppen ezért ott volt eddig a legnagyobb humán erőforrás fluktuáció is arányosan. Most az idei költségvetésben a törvényileg meghatározott 9%-os minimálbér és 7%-os garantált bérminimum emelést további 4%-százalékkal ki tudjuk egészíteni, ezt az előterjesztés tartalmazza. A Vagyon bevételeit előre láthatólag rendbe lett téve, a bérlakások bérleti díjának, a temetkezési díjaknak és sok egyéb intézkedésnek köszönhetően rendeződni fognak a bevételek. Ez egy nonprofit cég, de ki kell jönni nullára, ez egy fontos szempont.
Ennek megfelelően a teljes kiadási oldala és általános támogatása a Vagyonnak 717 millió forint. Az uszoda igaz, hogy bezárt, de fenntartási költsége így is 27millió forintot tesz ki, a Kalocsa TV jelenleg öt fő főállású és egy külsős munkatárssal dolgozik, tervezetten 36millió forinttal működhetne tovább, a KIKK-nél a 114millió forint támogatás csak a pazarló működés, a felesleges kiadások megszüntetésével és a bevételek növelésével tartható. A közétkeztetésnél alapanyag beszerzésre a tavalyihoz képest további 20 millió forintot emeltek rá, mellyel biztosítható a zavartalan feladatellátást. Kalocsa Város Óvodája és Bölcsődéje a jelenleg egyedüli olyan intézmény, ahol kielégítően rendezve vannak a bérek. Itt a nagy előrelépés az új tagóvoda átadása lesz, idén már reményeink szerint erre is sor fog kerülni. Kitért a polgármesteri hivatal beszállítóinak hatékonyabb kiválasztására is, az eddigi szegedi, debreceni beszállítók helyett kalocsaiakkal történő szerződéskötés máris megtakarítást jelenthet. A kisebbségi önkormányzatok támogatása törvényi kötelezettség. A cigány kisebbségi önkormányzatnál megszűntek a rejtett foglalkoztatások, azt a pénzt, amit eddig zsebben vittek haza egyes volt vezetők, most egy kisebb részét előirányoztuk Kalocsa legnagyobb kisebbségi önkormányzatának, 12,5millió forint értékben, de felhívta a jelenlévő képviselőjük figyelmét arra, hogy nagyon sok pályázati lehetőség van a számukra, éljenek vele. Szemlélet váltás kell, hogy történjen, hogy megvalósuljanak a célkitűzések, közös munka kell, hogy a fejlődés megtörténjen.
Megköszönte a képviselők szerény költségvetési igényét a választási körzeteikkel kapcsolatos fejlesztések megvalósítására, három új zebra kihelyezése van betervezve, a komposztálótelep létrehozása jó úton halad, a Vízügy víziközmű munkálatai elvégzése után hozzá lehet kezdeni az utak rendebhozatalához, hosszú évek óta probléma, hogy a Paksi közi lakótelepen nem megfelelő a csapadékvíz elvezetése, betervezett idén a zárt elvezető csatorna építése, erre több mint 5millió forintot irányoztak elő. Itt szükséges továbbá egy nagyjából 200 méter hosszban cserje és alnövényzet irtás, tereprendezés is. Önerőből fogja az önkormányzat a Kinizsi utcai fahidat is felújítani, ahogy a Haynald utca és a Plébánia köz burkolatfelújítását is idén el fogják kezdeni, ugyanúgy, mint a polgármesteri hivatal kazánjának a cseréje. Sport és ifjúsági támogatásokra idén 12,5millió forintot irányoztak elő mely valóban kevesebb, mint a tavalyi. Ennek oka, hogy az utánpótlást nevelő egyesületek részére az elmúlt hónapokban nagyívű TAO támogatások vonatkozásában tárgyalások voltak. Az itt a küszöbön áll egy 150 milliós támogatási szerződés az érintett kalocsai sportegyesületek részére, mely óriási eredmény. Az idei költségvetés terhére vállalt volt a Kalocsai Futball Club támogatása az új támfal építésére, mellyel az új lelátójukat biztonságosabb és esztétikusabb keretek között tudják kiépíteni. A támfal elkészült, a testületi ülés perceiben is épp az új lelátót építik. Az önkormányzatnak ez 1,8 millió forintjába került.
A több órás parttalan vita után Király Róbert és Borbola Péter, egymástól függetlenül bejelentett napirendi indítványát elfogadva levették a napirendről a költségvetést. Így a költségvetés kitekintő határozatát sem kellett tárgyalniuk. Az újratárgyalásra két hét múlva lesz mód.
A következő napirendi ponttól felgyorsultak az események, egyhangú határozat született ingatlan ingyenes használatba adásáról a védőnői szolgálat részére, így a védőnők a felújítások befejeztével visszaköltözhetnek régi-új helyükre, a Szent István király úti épületükbe.
Az ötödik napirendi pontban a Viski Károly Múzeum 2004. évi beszámolóját hallgatták meg Romsics Imre múzeumigazgatótól, majd azt egyhangúlag elfogadták a képviselők.
A tervezett következő napirendi pontban új bizottsági tagnak megválasztották a tagságáról lemondott Bagó István helyett az Önkormányzati és Ügyrendi Bizottságba Fehérvári Tamást, aki esküjét is letette.
A hetedik napirendi pontban sürgőséggel került a képviselők elé az a javaslat, amely a DIMOP Plusz pályázati programban részvételéről szól, melyben 225 millió forint összértékben, energetikai menedzsment-rendszer fejlesztése és bevezetése a cél.